Köp- & Produktinformation Oktober 2024
01.
Beställning:
Vårt önskemål är att all beställning sker via web-shopens beställningsfunktion.
Detta
för att minska risken för felleverans.
När du går till ”kassan” och innan du skickar din order kan du ange om du vill bli kontaktad,
uppringd eller mailad före leveransen. Ange detta i meddelanderutan under kunduppgifter!
02. Personlig kontakt:
Personlig kontakt är viktigt för en bra kundrelation. Du är därför alltid välkommen på telefon
för råd och tips för att ditt produktval skall bli så rätt som möjligt från början med hänsyn till
just dina behov.
03. Orderbekräftelse:
Så snart du sänt ordern skickas ett ex. av ordern till oss och en bekräftelsekopia till
dig.
Vi går igenom ordern. Uppstår det eventuella frågetecken mailar eller ringer
vi upp dig för
ett förtydligande. Det är viktigt att du anger både mail-adress och
postadress korrekt!
Om du mot förmodan ej erhållit någon beställningsbekräftelse
via mail ber vi dig kontakta
oss snarast antingen via mail se
kontaktinfo eller på telefon 0411-18165.
Du kan också kontakta oss via SMS på mobilnr: 0708-18 16 55.
04. Priser:
De priser som angivits i hemsidan gäller såväl för köp i butik som via vår web-shop
och gäller de artiklar vi har i lager.
Vissa artiklar visas i mer än ett exemplar på bilden i webshopens hemsida
fast från olika
håll, i olika färger o.s.v. för att åskådliggöra varan på en tydligare sätt.
Generellt gäller att
angivet pris är per styck om inget annat angivits. Vid osäkerhet kontakta
oss!
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt prisjusteringar från våra leverantörer.
Vi reserverar oss för felpublicerade priser, bilder och förändringar utom vår
kontroll.
Alla priser i våra hemsidor inkluderar lagstadgad moms (25%) om inget annat
angivits.
Vid beställning av artiklar s.k. "Beställningsvaror" gäller att förskott
erlägges om lägst 20 %
av varans pris inkl. moms.
05. Leveranstid:
Vår målsättning är att beställda varor levereras senast påföljande vardag
vid postförskott
eller erhållen förskottsbetalning.
Detta förutsatt att hela beställningen finns i lager och att inga tveksamheter råder
beträffande innehållet i beställningen (t.ex. val av färg, storlek o.s.v.).
06. Delleverans:
I de fall längre leveranstid gäller för vissa artiklar i beställningen kontaktar vi
dig
via mail eller telefon innan eventuell delleverans sker.
07. Leveranssätt:
Brådskande leveranser sker snabbast via Posten mot postförskott.
Du betalar med andra ord leveransen vid avhämtningen på ditt postutlämningsställe.
Har beställning gjorts före kl. 12.00 kan postförskottsleverans normalt ske
samma dag.
Vi föreslår dock förskottsbetalning eftersom frakten med Posten PostNord
då blir betydligt lägre.
Om du förskottsbetalar kan leveranser även gå med DB Schenker som har låga
frakt-
kostnader. Leveranser med DB Schenker tar några dagar längre tid än med
Posten.
Vid förskottsbetalning kan vi nu även leverera med DHL till bra
priser, även större paket.
Leveranstiden med DHL är jämförbar med PostNord. Betydligt snabbare än
Schenker.
Vid förskottsbetalning skickas leveransen så snart din betalning kommit in
på vårt bankgiro.
Vi skickar normalt inga försändelser som inte registreras med kollinummer
t.ex. vanliga brev!
08. SMS-Avisering:
All avisering sker numera via SMS från Posten, DHL el. Schenker till det mobilnummer du
angivit.
Viktigt att du anger rätt mobilnummer som du vill att SMS-aviseringen skall gå
till!
När du blir aviserad via SMS, när leveransen är framme, får då oftast tag i leveransen
en dag
tidigare! Vill du hellre bli brevaviserad anger du detta under
kunduppgifterna
i meddelanderutan när du beställer.
09. Kollinummer:
Om du så önskar kan vi via mail informera dig vilket kollinummer sändningen fått för att
du genom spårning via www.posten.se snabbare
skall kunna få tag
i leveransen.
Ange detta under kunduppgifterna i meddelanderutan när du beställer.
10. Hämta i butiken:
Du kan om du så önskar hämta din beställning i vår butik.
Ange detta i meddelanderutan
under kunduppgifter när du beställer! Vi kontaktar dig när
leveransen är färdigpackad.
Betalning kan antingen ske i förskott eller med kort i
butiken vid avhämtandet.
11. Betalning "Förskott" via Bankgiro eller
Swish.
Alla leveranser sker nu mot förskottsbetalning via Bankgiro
eller Swish!
Då får du lägsta pris på fraktkostnad eftersom "Postförskottsavgiften"
försvinner.
Leverans mot "Postförskott" tillämpas inte längre då vissa
transportörer inte har den tjänsten.
Vid förskottsbetalning får du ett beställnings/betalningsunderlag där du
kontrollerar din beställning
samt använder för din förskottsbetalning till vårt Bankgironummer 911-8365
eller Swish.
Vi kan nu erbjuda Swishbetalning till nr 0708181655. Då kan leveransen gå
iväg direkt.
Vid dessa alternativ får vi kollinummer på försändelsen och du blir aviserad
när försändelsen kommit fram.
Tips! För att få ner din fraktkostnad föreslår vi
förskottsbetalning.
Då mailar vi dig ett betalningsunderlag/faktura på din beställning inkl.
den verkliga frakten.
Betalning göres då enl. erhållet betalningsunderlag
till vårt Bankgiro eller via Swish.
Då slipper du ifrån Transportörens avgifter för postförskott och ev. skrymmandeavgift.
Vid transport med Schenker eller DHL krävs alltid förskottsbetalning.
Du blir aviserad från transportören via mail eller SMS när försändelsen kommit fram!
Vid förskottsbetalning skall betalning enl. betalningsunderlaget
ha erlagts inom 10 dagar.
Har betalning ej inkommit inom denna tid annuleras ordern om inget annat
överenskommits.
Försändelsen skickas då så snart din betalning kommit in på vårt bankgiro.
När leveransen kommit fram blir du SMS:ad av Transportören: Posten, Schenker
eller DHL.
Observera att något kollinummer ej erhålles om försändelsen går som vanligt "Brev".
Beställaren/köparen står då risken om försändelsen ej kommer fram eller är
skadad.
Gäller ej försändelser som går som "Brev skicka lätt" eller "Postpaket".
Då erhålles kollinummer i
vanlig ordning. Se porto- & frakttaxor nedan!
Vid större köp kan du genom oss ansöka om kredit via Wasa Kredit och lägga upp en
betalningsplan som passar din ekonomi. Wasa Kredit gör då en sedvanlig kredit-
prövning. När kredit har beviljats och avbetalningskontraktet har godkänts av
dig
verkställs leveransen.
Vi accepterar de flesta betalkort vid betalning i vår butik. Vi tackar dock nej till
kreditkort av typen American Express samt Diners.
12. Kreditköp:
Kreditförsäljning tillämpas endast till fasta avtalskunder, Stat & Kommun.
13. Fraktkostnader:
Fraktkostnader tillkommer alltid enl. den taxa Posten, DHL eller
Schenker vid varje tillfälle
tillämpar utan
något påslag från vår sida. Vi ser dock till att välja den transport som
blir den
billigaste för dig med hänsyn till godsets vikt och storlek. Se tabell nedan!
För värdeförsändelser kan avgifter för "REK" tillkomma.
Aktuella avgifter se www.posten.se
14. Ej avhämtad leverans:
För leveranser som sker med Posten gäller en maximal liggetid av
14 dagar.
För leverans ej avhämtad inom utsatt tid på angivet utlämningsställe svarar
beställaren,
oavsett anledning, för alla uppkomna fraktkostnader tur- & retur plus våra hanterings-
kostnader
med 125 kr inkl. moms.
För retur av artiklar ej lagerförda av oss (s.k.
beställningsvara) tillkommer dessutom
leverantörens returkostnader med 20% på varans slutsumma inkl. moms.
15. Kunduppgifter:
De kunduppgifter du lämnar stannar hos oss. Dessa uppgifter kommer endast att
användas för kunna behålla vår kundrelation samt för ev. nyhetsbrev och produkt-
information.
16. Minderårig?
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillåtelse
för att beställa från oss.
17. Ångerrätt & Öppet köp:
Du har som privatperson rätt att ångra ditt köp. Denna ångerrätt gäller i 14 dagar från
den dag då du fått varan. Varan skall returneras komplett, i
oanvänt, väsentligen
oförändrat skick samt i oskadad originalförpackning.
Inköpet skall kunna styrkas med inköpskvitto eller faktura. Vid åberopande av öppet
köp återbetalas hela den summan som gäller för den aktuella varan
minus våra
hanteringskostnader med 125 kr inkl. moms.
Byter du till en annan vara i motsvarande
prisnivå eller högre slipper du hanteringskostnaden på 125 kr.
Köparen svarar dock
alltid för alla uppkomna fraktkostnader tur- & retur.
För retur av artiklar ej lagerförda av oss (s.k.
beställningsvara) tillkommer dessutom
leverantörens returkostnader med 20% på varans slutsumma inkl. moms.
Kontakta oss alltid innan du skickar en vara tillbaka till oss!
Läs punkt 23 nedan.
18. Garanti:
Generalagent för respektive varumärke har fastställt vilka garantivillkor som gäller
deras
produkter tillverkade och importerade för svensk marknad.
I normalfallet gäller 24 månaders garanti för tillverkningsfel.
För produkter som kräver
årlig service gäller i normalfallet 12 månaders garanti. I övriga fall hänvisas
till de
riktlinjer som tagits fram i Konsumentköplagen.
Inköpet skall kunna styrkas genom uppvisandet av
dokument/inköpskvitto och/eller
faktura var och när produkten är köpt samt uppgifter om den aktuella
produkten.
19. Viktigt! Produktinformation:
Läs all produktinformation som medföljer varan/varorna före användandet!
Vid användande av dykutrustning får du aldrig överskrida de gränser som
begränsar
dig vad gäller din utbildning, hälsa, erfarenhet och säkerhetsföreskrifter
tillsammans
med tillverkarens användar- och skötselanvisningar för den aktuella
produkten.
Vid minsta osäkerhet rådfråga oss eller respektive
tillverkare/importör/leverantör!
Produktinformation kan även hämtas från respektive tillverkares hemsidor!
De flesta produkter i våra hemsidor har märkts med resp. tillverkares
logotyp
enl. nedan.
Logotyp |
Varumärke |
Hemsida |
|
MARES |
|
|
NORTHERN DIVER | |
UNDERWATER KINETICS | www.uwkinetics.com | |
|
POSEIDON DIVING SYSTEMS AB |
|
|
AQUA LUNG |
|
URSUK OY URSUIT |
www.ursuk.com | |
SUUNTO | www.suunto.com | |
TRELLEBORG PROTECTIVE PRODUCTS AB |
www.vikingdiving.com | |
SEA & SEA | www.seaandsea.com |
20. Konsumentköplagen:
Ystads Dyk & Marin tillämpar ”Konsumentköplagen” gentemot konsumenter (privata kunder).
21. Köplagen:
Ystads Dyk & Marin tillämpar ”Köplagen” gentemot juridiska personer d.v.s. näringsidkare.
22. Reklamation:
Dina synpunkter är alltid viktiga för oss och för en fortsatt god affärsrelation. Vid
eventuell
reklamation eller felleverans skall kontakt alltid tagas med oss innan varan
går i retur.
23. Returer:
Retur av beställd och levererad produkt skall oavsett orsak alltid ske till följande adress:
Ystads Dyk & Marin HB, Borgmästaregatan 5, 271 41 YSTAD
Mobilnr för SMS-avisering 0708-181655, Mail: se
kontaktinfo
Kontakta oss alltid innan du skickar en vara tillbaka till oss
med uppgift om anledning till returen!
Produkten skall vid retur vara förpackad i produktens originalförpackning.
Se även punkt 17 ovan.
Anledning till returen, typ av produktfel o.s.v. skall bifogas produkten.
24. Org.nr/F-skatt
Ystads Dyk & Marin HB bildades 1985-01-01.
Org.nr: 916546-1246
Företaget är redovisningsskyldig för moms. Momsreg.nr/VAT-nr: SE916546124601
Företaget är innehavare av F-skattebevis och svarar själv för preliminär
skatt och
sociala avgifter.
25. Postkostnader "Brev" och "Postpaket":
Posten Gäller fr.o.m. 2024-01-01
Vi reserverar oss för att Post Nord kan ha gjort prisjusteringar
som tillkommit efter ovan angivna datum.
POSTEN - Inrikes
Postkostnader "Skicka direkt" med kollinummer
(Momsfritt)
Maxmått: Max längd 60 cm. Bredd+längd+tjocklek= max 90
cm
Maxvikt: 2 kg (2000 gram)
Lämpligt då du förskottsbetalar och vikten på leveransen är mindre än 2 kg.
Du blir aviserad av Posten via mail och sms när leveransen är framme.
Vanligtvis framme dagen efter varan skickats.
Vikt högst gram |
Skicka direkt Kr |
L+B+O cm |
Max längd cm |
1000 g |
80,00 |
90 |
60 |
2000 g |
118,00 |
90 |
60 |
Frakttabell “Skicka Direkt Postpaket"
Maxvikt: 20 kg per kolli. (Extra stora eller
tyngre gods skickas på annat sätt.)
Vikt högst kg |
Skicka direkt Kr |
Längd+omkrets |
Max längd cm |
3 kg |
132,00 |
300 | 120 |
5 kg |
161,00 |
300 | 120 |
10 kg |
215,00 |
300 | 120 |
15 kg |
260,00 |
300 | 120 |
20 kg |
308,00 |
300 | 120 |
OBS! Leveranser mot postförskott
tillämpas inte längre!
Vi reserverar oss för Postens pris- och villkorsändringar.
Alla försändelser ovan är spårbara via
www.posten.se utom
vanliga brev.
DHL - Inrikes
Vi har nu även
transportavtal med DHL till mycket bra priser!
Din beställning
hämtas då i normalfallet ut hos ditt närmaste DHL Service Point.
Du blir SMS:ad
eller mailad när leveransen kommit fram.
Fraktkostnad med
DHL:
Gods
mellan t.ex. 2 -20 kg kan bli allt mellan 90-250 kr.
Transport med DHL
förutsätter förskottsbetalning.
Vi mailar då ett
betalningsunderlag/faktura till dig.
Frakt med DHL
volymberäknas. Små tunga kolli är ofta billigare än stora lätta.
Vi väljer så långt
det är möjligt billigaste transportalternativ.
Leveranstiden är
fullt jämförbar med Postens.
Nedanstående priser
är ungefärliga eftersom frakten omräknas efter "volymvikt"
Vikt högst kg |
DHL Frakt Ca: |
||
3 kg |
125,00 |
||
5 kg |
150,00 |
||
10 kg |
200,00 |
||
15 kg |
250,00 |
||
20 kg |
275,00 |
***************************************************************
Sidan
uppdaterad: Oktober 2024